Registruotiems vartotojams
   slaptažodis

Rodyti daugiau

2021-08-17   VILNIUS: sostinės anykštėnai dvi dienas praleido Žemaitijoje

2021 m. rugpjūčio 14 ir 15 dienomis Vilniaus Anykštėnų Sambūris organizavo kelionę po šiaurės vakarų Lietuvą, pagerbiant anykštėną vyskupą Antaną Baranauską Sedoje, šiame krašte gimusius Vasario 16-osios signatarus Mykolą Biržišką, Stanislovą Narutavičių, Joną Smilgevičių bei Telšių vyskupą Justiną Staugaitį, palaidotą Telšių katedros kriptoje.

Ankstų rugpjūčio 14-osios, šeštadienio, rytą pajudėjome iš Vilniaus Žemaitijos link.

Aplankėme Papilę, miestelio centre prie paminklo Simonui Daukantui padėjome gėlių. Glaustai apie miestelio istoriją mums papasakojo gidė Rita Masiulienė, kuri nuvedė mus į Papilės apžvalgos bokštą ir Jurakalnio pažintinį geologinį taką, kur aukštai į žemės paviršių iškilęs juros periodo sluoksnis pasižymi dinozaurų laikų foscilijomis. Pasigrožėjome nuostabiais Ventos upės vingiais.

Iš Papilės kartu su gide keliavome į Šatiškių karjerą. Raudono ir pilko molio karjeras išties kažkuo priminė Marso kanjonus.

Iš ten keliavome į Viekšnius, kur mūsų laukė senosios vaistinės bei Biržiškų muziejai. Apie tris brolius Biržiškas, tarp jų ir Vasario 16-osios akto signatarą prof. Mykolą Biržišką, papasakojo gidė Danutė Končienė. Padėjome gėlių Viekšniuose prie Biržiškų paminklo. Pasigrožėjome Viekšnių Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia.

Vilniaus anykštėnai Viekšniuose, prie Biržiškų muziejaus.

Antroje dienos pusėje mūsų laukė Renavo dvaras-muziejus ir jo ekspozicija.

Kelionės metu išklausėme pirmojo po 1990 m. kovo 11 d. Lietuvos kariuomenės vado, vieno iš VAS steigėjų, generolo Jono Andriškevičiaus pranešimo  apie įvykius 1991-ųjų metų sausio mėnesį bei rugpjūčio pučo metu, apie Lietuvos Valstybės kovoje už Nepriklausomybę svarbias, bet iki šiol neįvardintas detales, kuriomis generolas pasidalino pirmą kartą.

Žolinės rytą aplankėme Sedą. Pažintį su miesteliu pradėjome, susitikę su visuomeniška bei kūrybinga Sedos seniūne Audrone Dipševičiene, iš kurios gavome dovanų suvenyrą su Sedos herbu bei kita šio krašto simbolika, paskui – su klebonu Modestu Ramanausku, kuris suteikė Žolinės atlaidų palinkėjimą bei pakvietė į Sedos Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčią.

Mus pasitiko Sedos patriotė Genoveita Gricienė. Pagerbėme žuvusius karius, kovojusius už Sedą ir už Lietuvos laisvę, aplankėme medinę Sedos Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčią, taip pat padėjome gėlių prie vysk. Antano Baranausko paminklo. Sedoje aplankėme ir gen. Povilo Plechavičiaus muziejų.

Vilniaus anykštėnai Sedoje, prie A. Baranausko paminklo.

Pakeliui į Žemaičių Kalvariją aplankėme Židikus, kuriuose stovi Lietuvos Nepriklausomybės 10-ies metų sukakčiai skirtas paminklas. Prisiminėme čia palaidotą rašytoją Mariją Pečkauskaitę-Šatrijos Raganą.

Žemaičių Kalvarijoje mus pasitiko išpuošta Žolinės šventei Šv. Mergelės Marijos Apsilankymo bazilika.

Toliau keliaudami, pagerbėme iš Alsėdžių apylinkių kilusius Vasario 16-osios akto signatarus Stanislovą Narutavičių, palaidotą Alsėdžių kapinėse, ir Joną Smilgevičių. J. Smilgevičiaus gimtinė yra netoliese, Šonių kaime, o jo tėvai palaidoti Alsėdžių kapinėse. Apie signatarus ir Alsėdžių miestelio istoriją mums papasakojo istorijos mokytojas, Jono Smilgevičiaus giminaitis Petras Smilgevičius.

Telšiuose apžiūrėjome senamiestį, Telšių Šv. Antano Paduviečio katedrą ir jos požemyje esantį mauzoliejų, kur kriptoje palaidotas ir Telšių vyskupas, Vasario 16-osios akto signataras Justinas Staugaitis. Telšiuose pasigrožėjome mūsų kraštiečio Romualdo Inčirausko meniniais iš metalo sukurtais darbais, kurie puošia miestą.

Vilniaus anykštėnai Telšiuose, prie katedros.

Kartu su gide Janina Buceviče aplankėme Rainiuose pastatytą kankinių koplyčią ir pagerbėme Žolinės vainiku 1941 metų birželio kankinius.

Vėlų sekmadienio vakarą grįžome į Vilnių.